entry image
مبارزه زمستانه با آفت خطرناک و خسارت زای مگس مدیترانه ای

موضوع: مبارزه زمستانه با آفت خطرناک و خسارت زای مگس مدیترانه ای

احتراماً به استحضار می­ رساند بر اساس شرایط ویژه آب و هوایی سال جاری و آمار کم سابقه گرمای هوا در فصل پاییز و زمستان که موجب ادامه فعالیت و چرخه زندگی آفت تا این زمان گردیده، لذا به همین دلیل و با عنایت به تجربیات چندین ساله حضور و فعالیت آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات استان، وجود میوه های مرکبات باقیمانده روی درختان علی الخصوص نارنج که به عنوان اولین و مهمترین میزبان در اوائل فصل بهار بوده و کانون های اولیه آلودگی از میوه های نارنج سال قبل شکل می گیرد. لذا با توجه به اهمیت کاهش جمعیت زمستانگذران و پیشگیری از شکل گیری کانون های اولیه آلودگی ضرورت مبارزه گسترده با مگس میوه به روش کاملاً غیر شیمیایی در فصل زمستان خصوصاً امسال با مشارکت گسترده باغداران از طریق رعایت موارد زیر بسیار مهم و مثمر ثمر خواهد بود.

1- تسریع در برداشت کلیه میوه ­های رسیده و باقیمانده مرکبات به ویژه در حاشیه جاده ­ها و پیاده ­رو در شهرها و شهرک ­ها

2- جمع ­آوری و دفن کلیه میوه­ های ریخته شده پای درختان در عمق 50 سانتی­متری خاک

3- با عنایت به حساسیت مراحل مختلف رشدی آفت علی الخصوص شفیره ­ی آفت به سرما، پابیل کردن یا شخم سطحی سایه­ انداز درختان سیاه ریشه و مرکبات جهت از بین بردن شفیره­ های موجود در خاک بسیار مؤثر بوده و در کاهش جمعیت انتقالی نقش بسزایی دارد.

 4- جلوگیری از ریختن میوه ­های پوسیده و ضایعات انبار و سورتینگ­ ها در حاشیه جاده، رودخانه ­ها و فضای باز و رعایت ضوابط بهداشتی دفن میوه­ ها در عمق 50 سانتی­متری خاک مورد تأکید است.

5- پاک­سازی و برداشت کامل میوه ­های نارنج حداکثر تا پایان اسفند ماه الزامی است.

شایان ذکر است رعایت و انجام نکات فنی اشاره شده در خانه­ سراها، ویلاسراها، شهرک ­های ساحلی، ادارات دولتی، پارک­ ها و فضای سبز شهری و روستایی و ... که دارای درختان میزبان مگس میوه (مرکبات، هلو و شلیل، انجیر، خرمالو، سیب، گلابی، انار و ...) می­ باشند تأکید می­ گردد.

بابک مومنی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران

 

0 نظرات

ارسال نظر