entry image
مبارزه با بیماری های لکه برگی گندم

بسمه تعالی

اطلاعیه

قابل توجه گندم کاران گرامی استان مازندران

با توجه به بارندگی های اخیر و شرایط مساعد دمایی جهت شیوع و گسترش بیماری های لکه برگی گندم از جمله زنگ های غلات، سفیدک ها، لکه خرمایی و ... خصوصاً در اراضی دشت و ساحلی که زهکشی مناسب ندارند، شبکه مراقبت گندم جهت جلوگیری از شیوع بیماری های یاد شده توجه گندم کاران گرامی را به نکات زیر جلب می نماید:

1- پایش و نظارت مستمر هفتگی مزارع گندم در طول دوره داشت و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی جهت بررسی نمونه های مشکوک به بیماری و اخذ توصیه های فنی جهت مبارزه اصولی و به موقع تأکید می گردد.

2- مبارزه به موقع با علفهای هرز گندم خصوصاً علفهای هرز نازک برگ حاشیه مزارع و روی مرزها در پیشگیری از ایجاد بیماری و یا توسعه کانون های آلوده تأکید می شود.

3- مصرف متعادل کودهای ازته همچنین تأکید بر مصرف کودهای پتاسه با نظر کارشناسان ذیربط تغذیه در پیشگیری و کاهش خسارت بیماری ها بسیار مثمرثمر می باشد.

4-استفاده از قارچکش های مجاز توصیه شده در سایت سازمان حفظ نباتات کشور (www.ppo.ir) نظیر فولیکور به میزان 1 لیتر در هکتار یا آمیستار اکسترا به میزان 0.75 لیتر برای کنترل زنگ های غلات و لکه برگی ها، همچنین قارچکش فالکن به میزان 0.75 لیتر یا رکس دو به میزان 0.5 لیتر در هکتار جهت کنترل فوزاریوم خوشه در مرحله گلدهی تأکید می گردد.

5- توجه به پیش بینی اداره هواشناسی و رعایت نکات ایمنی (استفاده از ماسک، عینک، لباس مناسب، عدم خوردن و آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام سمپاشی) و شستن اعضای آلوده پس از اتمام کار با آب و صابون الزامی است.

مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی مازندران

فروردین 1402

 

0 نظرات

ارسال نظر