entry image
کنترل شته در باغات مرکبات

بسمه تعالی

اطلاعیه

باغداران محترم مرکبات استان مازندران

کنترل شته در باغات مرکبات

شته­ها: حشرات کوچکی به رنگ­های سبز، سیاه و قهوه­ای هستند که عموماً در پشت برگ­ها و روی سرشاخه­های جوان مرکبات با تراکم بالا ظاهر شده و با تغذیه از شیره گیاهی سبب پیچیدگی برگ و سرشاخه، ترشح عسلک و دوده­ای شدن برگ، سرشاخه و میوه، ضعف عمومی درخت، ریزش شکوفه­ها و میوه­های تازه تشکیل شده می­شوند و مهم­تر از همه ناقل بیماری­های ویروسی نظیر تریستزای مرکبات می­باشند. لذا رعایت نکات زیر جهت مبارزه با شته­ها جهت کاهش خسارت­های یاد شده و جلوگیری از طغیان احتمالی شته­ها ضروری می­باشد.

1- باغات جوان زیر 5 سال و باغ­هایی که مبارزه زمستانه در آن­ها صورت نگرفته بیش­تر از سایر باغات مورد حمله و خسارت شته­ها قرار می­گیرند.

2- در بسیاری از باغات، تراکم پایین شته­ها توسط حشرات مفید مانند کفش­دوزک­ها، زنبورها، مگس­های سفید، بالتوری­ها و ... کنترل شده و ضرورتی به مبارزه شیمیایی در این گونه باغات نمی­باشد.

3- در صورت مشاهده تراکم بالای شته­ها (پیچیدگی 20 درصد برگ­های نورسته) در باغات، با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک­های گیاه­پزشکی و اخذ نسخه گیاه­پزشکی، مبارزه شیمیایی با یکی از شته­کش­های اختصاصی توصیه می­گردد.

4- نظر به حساسیت شکوفه­های مرکبات از مصرف روغن امولسیون شونده (روغن ولک) همراه با شته­کش­های توصیه شده خودداری و سمپاشی به صورت مه­پاش با فشار کم انجام پذیرد تا موجب ریزش شکوفه­ها و میوه­های تازه تشکیل شده نگردد.

5- به منظور حفظ و حمایت از حشرات مفید از مصرف سموم توصیه نشده خودداری و سعی گردد سمپاشی در ساعات اولیه صبح و یا هنگام عصر انجام شود تا از صدمه به حشرات مفید، حشرات گرده­افشان و ... جلوگیری شود.

6- تأکید می­شود جهت جلوگیری از خطرات احتمالی سموم روی زنبور عسل، قبل از اقدام به مبارزه علیه شته­ها به زنبورداران منطقه اطلاع­رسانی شود.

7- جهت پیشگیری از مسمومیت­های احتمالی، رعایت نکات ایمنی شامل عدم خوردن و آشانیدن و سیگار کشیدن هنگام سمپاشی، پوشیدن لباس مخصوص سمپاشی و استفاده از ماسک، کلاه، عینک و همچنین شستن اعضای آلوده بدن بعد از اتمام کار با آب و صابون الزامی است.

جهت کسب اطلاعات و راهنمایی­های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مدیریت و مراکز خدمات جهاد کشاورزی وکلینیک­های گیاه­پزشکی مراجعه فرمایید.

مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی مازندران

فروردین 1402

 

0 نظرات

ارسال نظر