entry image
مبارزه زمستانه با آفات و بیماری های مرکبات- 1402

بسمه تعالی

اطلاعیه

باغداران محترم استان مازندران

با سلام

نظر به اهمیت مبارزه زمستانه با آفات و بیماری­های مرکبات، کمیته پیش آگاهی و شبکه مراقبت مرکبات استان مازندران، توجه باغداران محترم را به تصمیمات متخذه در جلسه کمیته پیش آگاهی درختان میوه در مورخ 1402/11/28جلب می نماید:

  1. تأکید می گردد باغداران محترم قبل از مبارزه زمستانه با مراجعه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی، مشاوره لازم را دریافت و بر اساس توصیه های فنی کارشناسان ذیربط و اخذ نسخه گیاهپزشکی پس از عملیات هرس زمستانه نسبت به مبارزه اصولی اقدام نمایند.

1- شروع زمان مناسب مبارزه زمستانه با در نظر گرفتن اقلیم منطقه، شرایط رشدی و نوع اراقام از تاریخ 1402/12/03لغایت 3 هفته بعد از آن اعلام می گردد.

2- روغن ­پاشی عمومی برای باغات مرکبات با استفاده از روغن امولسیون شونده به میزان 15 لیتر در هزار لیتر آب و در باغات با آلودگی شدید به آفت سپردار قرمز و قهوه ای تا 18 لیتر روغن امولسیون شونده در هزار لیتر آب توصیه می گردد. تأکید می شود حتماً از روغن های استاندارد و دارای مجوزهای لازم که از فروشگاه های معتبر خریداری شده استفاده گردد. ضمناً در صورت نیاز و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و رشدی گیاه در زمان مبارزه، میزان مصرف روغن با نظر کارشناسی تعیین گردد.

3- مبارزه با آفت کنه قرمز در باغات با توجه به طغیان آن در برخی باغات و وجود همه حالات رشدی آفت، به خصوص در باغات جوان زیر 10 سال که آلودگی آن مورد تأیید کارشناسان حفظ نباتات و یا کلینیک­ گیاهپزشکی رسیده و قطعی باشد، با استفاده از یکی از کنه ­کش­های مؤثر و توصیه شده زیر همراه با روغن امولسیون شونده مناسب تأکید می­گردد. شایان ذکر است رعایت تغییر و تناوب در کنه ­کش­های مصرفی در هر دوره مبارزه جهت کاهش بروز مقاومت در کنه­ ها ضروری می باشد.

 

 

 

 

 

کنه کشهای مجاز برای مدیریت کنه قرمز مرکبات

نام کنه کش

نام تجاری

فرمولاسیون

میزان مصرف

تترادیفون

تدیون وی 18

EC 7.52 %

2 در هزار

کلوفنتزین

آپولو

SC 50 %

0/25-0/5  در هزار

بروموپروپیلات

نئورون

EC 25 %

1 در هزار

بنزوکسی میت

سیترازون

EC 20 %

1 در هزار

هگزی تیازوکس

نیسورون

EC 10 %

0/5-0/75  در هزار

فن پیروکسی میت

ارتوس

SC 5 %

0/5-1  در هزار

اسپیرودیکلوفن

انویدور

SC 24 %

0/2-0/3 در هزار

اسپیرومسیفن

اوبرون

SC 24 %

0/4-0/5  در هزار

اسپیروتترامات

تترا

SC 22.4 %

0/2 در هزار

سینوپیرافن

استارمایت

SC 30 %

0/4-0/5  در هزار

آبامکتین

 ورلاک

SC 10 %

0/1  در هزار

 روغن پنبه دانه و میخک

پست اوت

SL 70 %

3 در هزار

 

 

4- توصیه می­ گردد در باغات جوان آسیب دیده ناشی از سرمای زمستانه، مبارزه زمستانه تا شروع رشد جوانه­ ها و حذف سرشاخه های خشکیده به تأخیر افتد.

5- به منظور کاهش جمعیت انتقالی و پیش­گیری از طغیان مگس میوه مدیترانه ­ای در بهار و تابستان سال آینده، تأکید می­ شود نسبت به برداشت و پاک­سازی کلیه میوه ­های رسیده به خصوص میوه­ های نارنج در حاشیه باغات، خانه سراها، پارک­ها، معابر شهری و روستایی، شهرک ­های ساحلی و ... حداکثر تا پایان سال اقدام نمایید.

6- مبارزه زراعی (پابیل کردن سایه ­انداز درختان) و رعایت بهداشت عمومی کف باغ، علاوه بر ایجاد تهویه مطلوب برای درختان، در کاهش جمعیت انتقالی مگس میوه نیز تأثیر بسزایی دارد.

7- به منظور پیشگیری و درمان بیماری بلاست باکتریایی مرکبات در باغ هایی که در سنوات گذشته دارای آلودگی بوده اند، ضمن مشاوره با کارشناسان گیاهپزشکی، از ترکیبات مسی نظیر اکسی کلرور مس یا بردو به میزان توصیه شده بعد از هرس و قبل از جست بهاره استفاده شود. رعایت فاصله یک هفته ­ای بین عملیات روغن ­پاشی و محلولپاشی با ترکیبات مسی توصیه می­ گردد.

8- به منظور حمایت از دشمنان طبیعی آفات و حشرات گرده ­افشان و نیز تأثیر بسیار پایین حشره ­کش­ها روی فرم زمستان­گذران آفات، از مصرف حشره ­کش­ها در مبارزه زمستانه خودداری گردد.

9- توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی و سرمای شدید 24 الی 48 ساعت پس از روغن­ پاشی بسیار مهم می باشد.

10- رعایت اصول و نکات ایمنی فردی مانند استفاده از ماسک، لباس مخصوص سمپاشی، دستکش، چکمه، عینک، عدم خوردن و آشامیدن، مصرف دخانیات هنگام سمپاشی و استحمام  کردن و شستشوی دست و صورت پس از اتمام عملیات سمپاشی با آب و صابون و همچنین اطلاع­ رسانی و هماهنگی با زنبورداران منطقه جهت رعایت نکات ایمنی و جابجایی کندوها قبل از مبارزه زمستانه ضروری است.

شایان ذکر می ­باشد کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان­ها، مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و کلینیک­های گیاهپزشکی آماده راهنمایی و پاسخگویی به سؤالات باغداران و بهره ­برداران محترم می ­باشند.

 

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران

مدیریت حفظ نباتات-اسفند 1402

 

 

0 نظرات

ارسال نظر